“Ninemin Çeyiz Sandığı”sergisine ilgi büyük oldu. ​Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı öğretim elemanlarından Dr. öğr. Üyesi Mine Ceranoğlu ve Öğr. Gör. Meltem Özsan’ın öncülüğünde,

“Ninemin Çeyiz Sandığı”sergisine ilgi büyük oldu.
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı öğretim elemanlarından Dr. öğr. Üyesi Mine Ceranoğlu ve Öğr. Gör. Meltem Özsan’ın öncülüğünde, İlimizde bulunan Şehit İdari Ataşe Galip Özmen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Moda Tasarım Teknolojileri Bölümü öğretmenlerinden Nermin Anatürk, Yasemin Olgun ve Merve Çıngır ile TOKİ Yıldız Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Moda Tasarım Teknolojileri Bölümü Öğretmenlerinden Betül Aygün ve Benol Yönder’in ortaklaşa hazırladığı “Ninemin Çeyiz Sandığı” isimli sergi kalabalık bir katılımla gerçekleşti.

Serginin açılış kurdelesi KSÜ’den Doç. Dr. Mehmet Zahit Bilir, KSÜ  öğr. Üyesi Dr. Mine Ceranoğlu, Öğr. Gör. Meltem Özsan, İl Millî Eğitim Müdür yardımcısı Ahmet Akküncü, Millî Eğitim Şube Müdürleri Mustafa Duran, Ramazan Paksoy, Dulkadiroğlu İlçe millî Eğitim Şube Müdürü Ömer Faruk Günay, Şehit İdari Ataşe Galip Özmen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü H.İbrahim  Çolakkadı, Kahramanmaraş Olgunlaşma Enstitüsü Müdürü Mutlu Aslantürk ve Şehit İdari Ataşe Galip Özmen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Moda Tasarım Teknolojileri Bölümü öğretmenlerinden Nermin Anatürk tarafından kesildi.

 

Serginin açılış konuşmasını yapan Şehit İdari Ataşe Galip Özmen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü Halil İbrahim Çolakkadı şu ifadelere yer verdi:

“Değerli konuklar öncelikle sergimize teşrifleriniz için çok teşekkür ediyorum. Katılımınız dolayısıyla kıvanç duyduk, mutlu olduk.

Üniversite okul iş birliği kapsamında KSÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü ve Dulkadiroğlu İlçesi TOKİ Yıldız MTAL Moda Tasarım Teknolojileri Alanı ile Şehrimizin kurtuluş yıl dönümü etkinlikleri çerçevesinde ortaklaşa yapmış olduğumuz bu etkinlikle atalarımızı yad etmeyi millî bilinç ve şuur uyandırmayı geleneklerimizi yaşatmayı amaçladık. Böyle bir etkinliği geleceğe ışık tutmak adına böyle planladık. Umarım kültürümüz adına, geleceğimiz adına bu sergimiz faydalı olur.

Sergimizin hazırlanmasında emeği geçen Üniversitemizin Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü öğretim görevlilerine, TOKİ Yıldız MTAL ve Okulumuz Şehit idari Ataşe Galip Özmen MTAL öğretmen ve öğrencilerine şahsım ve okulum adına çok teşekkür ediyorum. Ayrıca bu sergi salonunu bize tahsis eden Büyükşehir Belediyemize, hassaten değerli ürünlerini bize emanet eden tüm ürün sahiplerine çok teşekkür ediyorum. Mutlu güzel bir sergi olmasını temenni ediyorum inşallah atalarımıza dair hafızalarınızda kalacak güzel bir anı oluşturabiliriz. Sergimizin hayırlı ve uğurlu olması temennisiyle katılımınız için tekrar hepinize teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum” dedi,..

habere ait Fotoğraf galerisi

KSÜ’den Doç. Dr. Mehmet Zahit Bilir, “Bir Milleti ayakta tutan temel değerlerden birisi geçmişi ile bağını koparmadan geleceğe emin adımlarla yürütebilmesidir. “Ninemin Çeyiz Sandığı” sergisi bu anlamda çok önem arz etmektedir. Sergiye katılımınızdan dolayı herkese teşekkür ediyorum” dedi 

Sütçü İmam Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı öğretim elemanlarından Dr. öğr. Üyesi Mine Ceranoğlu ise serginin son konuşmacısı oldu.

ÇEYİZ SANDIKLARI AÇILINCA FARKLI DUYGULARI ORTAYA ÇIKARTIR

“Çeyiz; gelinden sonra en çok merak uyandıran, izlemesi en zevk veren fitnelerden biridir. Ceviz kaplamalı çeyiz sandıkları açılınca; sabır, zevk, incelik, sevinç, üzüntü, mutluluk, heyecan gibi birçok farklı duygu ve düşünce ile ortaya çıkan işler, sanat eserlerine dönüşmüş; özellikle kadınlarımız bir sanatkâr edası ile uzun çalışma ve çabalan ile çeyiz sandıklarını hazırlamıştır. Sanatkâr kadınlar anılarını sandıklarında biriktirmiş ve saklamıştır.

Gelinlik genç kız, annesi ve akrabaları tarafından büyük bir sabır ve özenle yapılan çeyiz, halk kültürü açısından özel bir yere sahiptir. Mısır tapınaklarının kabartmalarında, Hitit kral mezar buluntularında, Karnak yazıtlarında, Hammurabi kanunlarında, ilyada destanında, Orhun kitabelerinde, Hun Türklerinde, Selçuklularda ve Osmanlı imparatorluğunda çok önemsenen N çeyiz kültürü Kahramanmaraş ilinde de halkın büyük bir çoğunluğu tarafından sevilerek devam ettirilen bir kültürel olgudur.”

MARAŞ ÇEYİZLERİNİN OLMAZSA OLMAZI MARAŞ FİLE İŞİDİR

 

“Kahramanmaraş ilinde çeyiz kültürü denilince ilk önce akla oymalı sandıklar ve cemakanlar gelmektedir ki: Kahramanmaraş iline ait sandıklar ila ile ilgili coğrafi işaret ve geleneksel ürün patenti, 2016 yılında alınmıştır. Kahramanmaraş ili ile özdeşleşen “Maraş işi, dival tekniği, sim-sırma” olarak bilinen nakış tekniği Osmanlı döneminde saraya gelin giden Dulkadiroğlu Beyi’nin kızı Emine Hatun ve Sitti Mükrime Hatun’un çeyizleri vasıtası ile saray çevresinde tanınmış İstanbul ve Rumeliye yayılmıştır. Sim-Sırmaya ait “Coğrafi işaret” başvurusu büyükşehir belediyesi tarafından Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Patenti almak için başvurusu yapılmıştır. Maraş çeyizlerinin olmazsa olmazı Maraş file işidir ki hem büyük bir sabırla tel tel (enmiş ve kadının sözle ifade edemediği duyguları dile getirmiştir.

Gittikçe her şeyin yapaylaştığı dünyada bir nebze olsun kısa bir yolculuğa çıkacağız ve bu yolculukta eminim herkes kendinden bir şeyler bulacak. Bu anı tatmamızı sağlayan, bize evlerini, gönüllerini, en önemlisi de gizlerini yani sandıklarını açan insanlara minnettarız ve çok şeyler borçluyuz. Bu emekte bizimle beraber olan tüm gönül dostlarımıza ve siz değerli katılımcılara ayrı ayrı teşekkür ediyoruz.

Osmanlı Sarayına gelin gidince onun çeyizleri arasında bulunan sırma işlemeleri saray çevresinin ve işlemecilerinin dikkatini çekmiş beğenisini kazanmıştır. Daha sonraları Dulkadiroğlu Beyi’nin kızı 40 katır yükü çeyizleri arasında çeşitli sırma işlerinin olması, bu * işlemenin olmuştur (Yakar ve Yakar, 2011, s. 21).

Kahramanmaraş sandığı, 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında 19.09.2016 tarihinden  itibaren korunmak üzere 26.12.2017 tarihinde tescil edilmiş ve Mahreç işareti (coğrafi sınırlan belirlenmiş bir yöre, alan veya bölgeden kaynaklanan, belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleriyle bu yöre alan veya bölge ile özdeşleşmiş bir ürün olması) almıştır.

Gözlerden uzak biçimde bu ürünlerin sandıklarda bekletilmesi; gelecek kuşakların bu geleneklerden uzak yaşamalarına ve zaman içinde de yok olmalarına sebep olmaktadır. Kahramanmaraş ilinde yaşatılan çeyiz kültürünün incelenmesi ve unutulmaya yüz tutmuş, sandıklar içerisinde solmuş geleneksel işlemelerin, nakış veya dantellerin gün yüzüne çıkarılması amacıyla yürütülen bu çalışma geleneğin yeni nesile hepimizin dünyasını yansıtan, kendimizden bir şeyler bulabileceğimiz eşyalar içeride. Beraberce bu anı hissetmeye, keyfini çıkarmaya ve siz sanatseverlerle, yalnızca sanatın gerçek değerini beraberce paylaşmak için hepinizi sergi açılışına davet ediyorum” dedi.

Konuşmalardan sonra serginin kurdelesi kesilerek sergi topluca gezildi.

Kaynak:Maraş Haber